Dotknęli Historii

Wycieczki szkolne to zdecydowanie jedne z najprzyjemniejszych wydarzeń w czasie edukacji w liceum. W dniu 2 listopada  br. po raz ostatni w swoim gronie na tego typu wyjazd wyruszyły klasy IIIa i IIIb.  Wraz z wychowawczyniami klas: panią mgr Moniką Górkiewicz i panią mgr Anną Guzdek, a także z organizatorką całego wyjazdu- panią mgr Moniką Toką oraz z panem dyrektorem mgr. Pawłem Mrzygłodem licealiści wybrali się na trzy dni do Warszawy.

…Stolica nie była jednak naszym jedynym celem. W godzinach południowych dotarliśmy do Chęcin, by, jeszcze z dala od miejskiego zgiełku, podziwiać cuda natury. Mowa tutaj o jaskini Raj, która nie bez powodu nosi taką nazwę – uznawana jest bowiem za jedną z najpiękniejszych jaskiń w Polsce. Z pełną odpowiedzialnością potwierdzamy!

Kilka godzin później dojechaliśmy do miejsca docelowego naszej wyprawy. Od razu mogliśmy poczuć atmosferę tego miasta, spędzając popołudnie w sercu Warszawy- w Śródmieściu. Głównym motywem naszej wycieczki była jednak historia i już pierwszego dnia wzięliśmy udział w bardzo ciekawych warsztatach, które miały miejsce w Instytucie Pamięci Narodowej. Przygoda z niesamowitą historią stolicy była jednak przed nami.

Pierwszym punktem w planie kolejnego dnia było zwiedzanie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. To bardzo nowoczesne muzeum zrobiło na wszystkich ogromne wrażenie. Jednogłośnie stwierdziliśmy, że po kilku godzinach tam spędzonych nikt nie mógł narzekać na nudę. Nie zwalniając tempa, zaraz potem udaliśmy się do kolejnego ważnego miejsca – Muzeum Powstania Warszawskiego. Tam wzięliśmy udział w nietypowych lekcjach historii, podczas których poznaliśmy wydarzenia i realia życia z sierpnia 1944 roku, mieliśmy nawet okazje wysłuchać wspomnień powstańca. Zwieńczeniem tego dnia okazał się spacer po Warszawie szlakiem dwóch powstań: powstania warszawskiego oraz powstania w getcie. Z ogromną ciekawością wysłuchaliśmy opowiadań naszego przewodnika, który wprowadził nas w niezwykły nastrój zadumy nad tamtymi wydarzeniami.

Bardzo szybko nadszedł ostatni dzień naszego pobytu. Po wymeldowaniu się ze schroniska udaliśmy się nad grób błogosławionego Jerzego Popiełuszki. Zostawiliśmy tam symboliczny znicz oraz zwiedziliśmy muzeum, które przybliżyło nam niezwykłą postać naszego rodaka. Tego dnia odwiedziliśmy również Muzeum Katyńskie, warszawską Starówkę oraz Centrum Nauki Kopernik, gdzie spędziliśmy fantastyczny czas. Stamtąd metrem udaliśmy się do Teatru Muzycznego Roma,  gdzie, na zwieńczenie naszego wyjazdu, obejrzeliśmy spektakl pt. „Mamma Mia”. Musical okazał się strzałem w dziesiątkę, ale, niestety, pomimo świetnych humorów oraz roztańczonej atmosfery musieliśmy się udać w drogę powrotną. Do Andrychowa powróciliśmy bezpiecznie w sobotę nad ranem.

Historia nie musi być nudna, przekonaliśmy się o tym, zwiedzając Warszawę pod trochę innym kątem. W połączeniu ze świetnym towarzystwem kolegów i nauczycieli dało nam to wspaniałe trzy dni, które na pewno pozostaną w naszej pamięci na długo.

Joanna Bizoń IIIb

I wycieczka do Warszawy okiem uczennicy klasy IIIa:

W dniu 2.11.2016r.  o godzinie 6:00 klasy IIIA i IIIB wyruszyły na podbój polskiej stolicy – Warszawy. W drodze do celu zwiedziliśmy znaną atrakcję turystyczną Gór Świętokrzyskich i jedną z najpiękniejszych jaskiń krasowych naszego kraju, czyli JASKINIĘ RAJ w Chęcinach. Po przejściu między stalaktytami i wapiennymi kolumnami wróciliśmy do autobusu, by jak najszybciej, ale bezpiecznie znaleźć się na mecie, która okazała być się parkingiem pod Pałacem Kultury i Nauki. Około godziny 17:00 zawitaliśmy w Instytucje Pamięci Narodowej, gdzie, ze względu na różnorodność zainteresowań, klasy miały osobne zajęcia warsztatowe. Po wykładach zostaliśmy zakwaterowani w schronisku. Najważniejszym momentem rozgoszczenia się w budynku było znalezienie kuchni, którą zawzięcie oblegaliśmy. O godzinie 22:00 grzecznie poszliśmy spać, by mieć siłę na zwiedzanie Warszawy następnego dnia.

Czwartek, 3.11.2016r. pogoda nieciekawa, zimno, mokro, wietrznie jak to przystało na listopad. O godzinie 10:00 zaczęliśmy zwiedzanie od Muzeum Historii i Kultury Żydów Polskich – Polin. Po długiej i męczącej, ale niezwykle interesującej lekcji historii i zjedzeniu obiadu w biegu, pojechaliśmy do Muzeum Powstania Warszawskiego. Tam klasa IIIA zdobywała wiedzę o bohaterach powstania, a klasa IIIB o ludności cywilnej w powstaniu warszawskim. Później, zgodnie z obietnicą, mieliśmy chwilę na relaks. Około godziny 17:00 zaczęliśmy spacer „Szlakiem dwóch powstań”. Z zapartym tchem słuchaliśmy Pana Przewodnika, który oprowadzał nas po miejscach związanych z powstaniem w getcie warszawskim i powstaniem warszawskim. Zmarznięci i wykończeni wróciliśmy do schroniska. Tak samo jak w dzień poprzedni szybciutko zasnęliśmy, by zregenerować siły.

Ostatniego dnia, czyli w piątek, byliśmy w Muzeum Błogosławionego ks. Jerzego Popiełuszki. Później wybraliśmy się do Muzeum Katyńskiego. By orzeźwić umysł, zregenerować siły i zrelaksować się, spędziliśmy chwilę na Starym Mieście. Około godziny 14:30 udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik, gdzie z każdego z nas wyszedł prawdziwy naukowiec, chcący poznać jak najwięcej świata. Uczestniczyliśmy także w projekcji filmu „Na skrzydłach marzeń” oraz w pokazie na żywo „Mars 3D”. Po tych niezwykłych przeżyciach wybraliśmy się na spektakl „Mamma mia” w teatrze „Roma”. Po wspaniałym występie aktorów musieliśmy się, niestety, pożegnać z piękną Warszawą. W drodze powrotnej atmosfera wciąż była doskonała. Około godziny 4:00 wróciliśmy do domów.I choć od naszego wyjazd minęło już kilkanaście dni, do dziś wspominamy wycieczkę, która, pomimo napiętego grafiku, pozostawiła moc niezapomnianych wrażeń.